NVIDIA
Nvidia Corporation
Powstałe w 1993 roku amerykańskie przedsiębiorstwo komputerowe będące jednym z największych na świecie producentów procesorów graficznych i innych układów scalonych. Nvidia jest także głównym dostawcą (pod względem udziału w rynku) kart graficznych dla komputerów osobistych ze swoją standardową serią GeForce. Firma produkuje także konsole (Nvidia Shield) oparte na Androidzie. Siedziba firmy znajduje się w Santa Clara, w Kalifornii.
Obecnym prezesem firmy jest Jen-Hsun Huang.
"Procesor graficzny"
Jako pierwsza tego terminu użyła właśnie NVIDIA, wprowadzając na rynek karty graficzne GeForce 256
w 1999 roku. Głównym zadaniem GPU było wykonywanie obliczeń potrzebnych do uzyskania grafiki 3D,
co spowodowało uwolnienie głównego procesora (CPU) od konieczności wykonywania tego zadania.
W tej sytuacji mógł on zająć się innymi obliczeniami, co skutkowało zwiększeniem wydajności
komputera podczas renderowania grafiki. Nowoczesne procesory graficzne wyposażone są w szereg
rozkazów, których nie posiada CPU komputera.
Należy wspomnieć, że wcześniej, w połowie lat 90., na rynku konsumenckim istniały już karty graficzne wyposażone w procesory oferujące akcelerację grafiki 3D, na przykład S3 Virge, oraz akceleratory graficzne (współpracujące z już zainstalowaną kartą graficzną 2D) firmy 3dfx, o nazwie Voodoo Graphics. Nvidia zadebiutowała produktem Riva z szeregiem odmian (Riva 128, Riva TNT).
GeForce
GeForce (od ang. Geometry Force)
Pierwsze produkty GeForce były przeznaczone dla wąskiej grupy społeczności graczy, lecz później
firma rozszerzyła ofertę by zająć wszystkie poziomy rynku kart graficznych.
Wydanych zostało szesnaście generacji układów GeForce poczynając od GeForce 256 a
kończąc na najnowszych układach serii 900 i serii 20.
Nazwa GeForce została wybrana w drodze konkursu odbytego w 2000 roku. Spośród 12,000 wejść wybrano 7 zwycięzców. Każdy z nich otrzymał w nagrodę po karcie graficznej RIVA TNT2 Ultra.
RTX - Ray Tracing w czasie rzeczywistym
Nie każdy jest świadomy tego, że pierwszy algorytm Ray Tracing'u użyty do renderingu powstał już w 1968 roku. Tę technikę stosowano już od dawna w renderowaniu różnych scen. Nie było jednak możliwości aby zastosować ją w czasie rzeczywistym. Dzięki rdzeniom Turing na kartach z serii RTX jest to możliwe do użycia dla konsumentów. Niestety jeszcze potrzeba sporo czasu, aby ta technologia działała w pełni płynnie i była szerzej stosowana. Głównym problemem jest koszt takich kart. Najtańsza - RTX 2060 kosztuje średnio 1500zł, a przy wykorzystaniu Ray Rracingu nie uświadczymy stałych 60 klatek na sekundę w obsługiwanych tytułach na najwyższych ustawieniach.